Ålandsblandning

En blogg om min tid på Åland. En blogg som kan informera, roa och förhoppningsvis kan få någon att komma och hälsa på...

torsdag 29 oktober 2009

Yatzy!

Igår hann jag inte blogga. Jag jobbade en och en halv timma övertid med ett inslag om ännu ett jubileum. Psykiatrin och Grelsby sjukus 75 år, grattis!
Sedan gick vi ut på en av Mariehamns krogar Park. En liten sylta med en trubadur som spelade covers... Oväntat. Av ren hövlighet satt vi kvar en och en halv låt.

Vakande vid fyra i morse av att Emelie skulle upp och jobba morgon. Varvid jag såklart också trodde att jag skulle upp. Man fungerar ju super på morgonen, så istället för att sätta om alarmet ställde jag om klockan och hade ingen aning om vad klockan var när jag väl skulle upp. Fick googla "Helsinki+time" för att få rätt tid. Insåg att jag hade trettio minuter på mig att ta mig till jobbet. Fem räcker dit...

Morgonmöte där jag pinsamt nog insåg att jag i ren stress igår skrivit fel på ett namn i en "påa" sådant får inte hända på en lokalredaktion det vet jag mycket väl. Men det känns extra surt när ett bra inslag faller på att man skrivit ett efternamn fel som man egentligen vet. Ringde och bokade upp en intervju jag ska göra imorgon och satt och väntade på en ÅHS-anställds telefontid... Lunch på krogen Nikolai. Jag beställde en favorit: Bläckfiskringar i sallad. När jag frågade vad det var i sallad såg servitrisen dumförklarande på mig.
- Ja det är väl som vanlig sallad, sade hon.
Det visade sig att det var jordgubbar som tillbehör. Jag är helt såld på festliga tillbehör till allt som går att äta.
På mitt favvo-fik i Umeå får man tillhörande geléhallon till kaffet, sådant gör att jag smälter direkt.
På eftermiddagen skulle jag göra en intervju med en fåordig och småsur ordförande i skolnämnden som redan från början när jag pratade med honom tyckte att min huvudfråga var lite för radikal. När tiden var inne för telefonintervju vägrade han helt sonika att svara. Just surt.
Löste det ändå, fick intervjua en kommundirektör som var riktigt pratglad och var klar med klippningen och sista telegrammet "bara" en halvtimma efter att jag skulle slutat jobba.

Emelie hade köpt en pommes-frites-maskin på second hand. Vi lagade mat och "pommesarna" blev riktigt goda. Sedan promenixade vi till Elin för Yatzy-mys. Vi pratade om uttrycket "undantaget som bekräftar regeln" och jag tror vi kom fram till att det enbart existerar för att folk ska få vidhålla sina fördomar eller för att de alltid ska få ha rätt. Elin lärde mig också att "Hen" sammanslagningen av hon och han är finska men då stavas det "Hän." Ett fiffigt ord som alla borde använda både i tal och skrift lär av Riket(Finland kallas så här).


Förresten: Kanelchoklad med mandel och torkade fikon är nya favoritsnacks. Och i mrogon ser jag fram emot att Eva tänkt vika en loppa på jobbet som hon förhoppningsvis ska spå morgongästerna med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Detta är jag

Making a movie about a great tour!